Foto: Oskar Bondekall / NHHS Foto
Fra kommunestyret til kondomforvirring
Victor Rosenlind (24) fra Jessheim har alltid hatt en forkjærlighet for å prøve nye ting. Allerede som 19-åring fikk han plass i kommunestyret, og siden den gang har han vært involvert i en rekke prosjekter. Nå satser han stort på nettbutikken Gummikongen, som tilbyr over 6.000 dekkprodukter til biler over hele Norge.
Men navnet "Gummikongen" har ikke gått upåaktet hen:
– Mange tror at det er kondomer vi selger, sier han og ler.
En annerledes gründerreise
Sammen med kompisen Tobias Vehus startet Rosenlind nettbutikken for å gjøre dekksalg enklere, billigere og morsommere. Målet er å skille seg ut i et ellers traust marked – gjerne med en god dose humor.
– Vi har faktisk vurdert å legge ved en pakke kondomer når folk bestiller bildekk. Vi prøver å gjøre ting litt annerledes og morsomt. Det er markedsføringen vi må knekke nå, forteller Victor.
Startet fra Mexico (bokstavelig talt)
Ideen til Gummikongen kom mens Victor var på utveksling i Mexico. Han hadde god tid – og en tidssone som ga ham arbeidsro.
– Jeg ringte, hadde møter på morgenen i Mexico og designet nettsiden fra en Airbnb-leilighet. Alt ble klart mens jeg var der, sier han.
Det var hektisk, men også inspirerende.
– Det var deilig å jobbe derfra. Jeg fikk ekstra energi av varmen.
En lang liste med prosjekter
Dette er langt fra første gang Rosenlind har kastet seg ut i business. Under russetiden kjøpte han lydutstyr han egentlig skulle bruke selv – men endte med å leie det ut i stedet.
Han startet firmaet Rosenlind Lyd, og drev det samtidig som han var i Forsvaret. Senere ble det bilkjøp og -salg, og han var med på å starte kursplattformen Bilflipp – der han ble styreleder.
– Det var gøy å være styreleder i flest mulig selskaper, men da vi fikk noen misfornøyde kunder og Dagbladet skrev om det, lærte jeg mye. Det var ikke like gøy da, innrømmer han.
I dag: student, nattklubbtekniker og dekkgründer
Victor bor i Bergen hvor han studerer økonomi og administrasjon. I helgene pendler han til Oslo for å jobbe med lyd og lys på nattklubb – og driver samtidig nettbutikken sammen med Tobias.
– Jeg liker å ha flere bein å stå på. Jeg har tjent litt hele tiden og gjør også regnskap for et holdingselskap.
Hva er planen fremover?
Nå jobber gutta bak Gummikongen med å finne den rette markedsføringsstrategien. Og de har allerede gjort mye riktig:
-
Over 6.000 dekkprodukter tilgjengelig
-
Integrasjon mot Statens vegvesen – finn dekk ved å skrive inn registreringsnummer
-
Rask levering og konkurransedyktige priser
– Nå gjelder det bare å vise det fram. «Cluet» er å selge mest mulig – men det er ikke bare bare å treffe riktig, sier han.
👉 Les hele artikkelen fra Mitt Jessheim her:
📖 Victors 24 nye selskap skaper forvirring – mange tror det er kondomer vi selger