Foto: Oskar Bondkall/NHHS Foto

Gummikongen – grunderhistorien bak dekk, Mexico og kondomforvirring

Foto: Oskar Bondekall / NHHS Foto

Fra kommunestyret til kondomforvirring

Victor Rosenlind (24) fra Jessheim har alltid hatt en forkjærlighet for å prøve nye ting. Allerede som 19-åring fikk han plass i kommunestyret, og siden den gang har han vært involvert i en rekke prosjekter. Nå satser han stort på nettbutikken Gummikongen, som tilbyr over 6.000 dekkprodukter til biler over hele Norge.

Men navnet "Gummikongen" har ikke gått upåaktet hen:

– Mange tror at det er kondomer vi selger, sier han og ler.


En annerledes gründerreise

Sammen med kompisen Tobias Vehus startet Rosenlind nettbutikken for å gjøre dekksalg enklere, billigere og morsommere. Målet er å skille seg ut i et ellers traust marked – gjerne med en god dose humor.

– Vi har faktisk vurdert å legge ved en pakke kondomer når folk bestiller bildekk. Vi prøver å gjøre ting litt annerledes og morsomt. Det er markedsføringen vi må knekke nå, forteller Victor.


Startet fra Mexico (bokstavelig talt)

Ideen til Gummikongen kom mens Victor var på utveksling i Mexico. Han hadde god tid – og en tidssone som ga ham arbeidsro.

– Jeg ringte, hadde møter på morgenen i Mexico og designet nettsiden fra en Airbnb-leilighet. Alt ble klart mens jeg var der, sier han.

Det var hektisk, men også inspirerende.

– Det var deilig å jobbe derfra. Jeg fikk ekstra energi av varmen.


En lang liste med prosjekter

Dette er langt fra første gang Rosenlind har kastet seg ut i business. Under russetiden kjøpte han lydutstyr han egentlig skulle bruke selv – men endte med å leie det ut i stedet.

Han startet firmaet Rosenlind Lyd, og drev det samtidig som han var i Forsvaret. Senere ble det bilkjøp og -salg, og han var med på å starte kursplattformen Bilflipp – der han ble styreleder.

– Det var gøy å være styreleder i flest mulig selskaper, men da vi fikk noen misfornøyde kunder og Dagbladet skrev om det, lærte jeg mye. Det var ikke like gøy da, innrømmer han.


I dag: student, nattklubbtekniker og dekkgründer

Victor bor i Bergen hvor han studerer økonomi og administrasjon. I helgene pendler han til Oslo for å jobbe med lyd og lys på nattklubb – og driver samtidig nettbutikken sammen med Tobias.

– Jeg liker å ha flere bein å stå på. Jeg har tjent litt hele tiden og gjør også regnskap for et holdingselskap.


Hva er planen fremover?

Nå jobber gutta bak Gummikongen med å finne den rette markedsføringsstrategien. Og de har allerede gjort mye riktig:

  • Over 6.000 dekkprodukter tilgjengelig

  • Integrasjon mot Statens vegvesen – finn dekk ved å skrive inn registreringsnummer

  • Rask levering og konkurransedyktige priser

– Nå gjelder det bare å vise det fram. «Cluet» er å selge mest mulig – men det er ikke bare bare å treffe riktig, sier han.


👉 Les hele artikkelen fra Mitt Jessheim her:
📖 Victors 24 nye selskap skaper forvirring – mange tror det er kondomer vi selger

Tilbake til bloggen